Friday, August 5, 2011

Tengas Titi Hayun

Dah lama aku nantikan trip ni...bila tiba ja bulan posa...Titi Hayun lengang dengan pelancong2 yang bermandi-manda...membuatkan kami senang nak travel seluruh pelosok ayaq terjun tersobot! Trip kecik cam tungau ni disertai oleh ahli2 yang berjiwa kental sahaja iaitu aku dan ket...haha maklum la bulan posa kan...mana larat nak mengail!! Bukan kerana semangat memancing ja...tapi jugak kerana semangat persahatan la yang membuatkan trip kali ni berjaya direalisasikan oleh haku dan ket...haha! Ikutilah cerita2 kat bawah ni...xlarat nak story panjang lebaq.............

lokasi: Titi Hayun, Batu Hampaq
tangkapan: tengas, lalang, dan lain2
ahli: ket, jert

di port pertama di Titi Hayun...agak menghampakan bila tengok ja ayaq yang slow cam gini...sekoq2 ikan lalang kami kutip...cakuk cengkerik siap main casting lagi...tu pon layan!

ket sedang busy menangkap ikan2 yang terlepas dari balangnya...

bila spesis yang dicari xkunjung tiba...ket mula keboringan....aku buleh ikan,kija dia tolong bukak boh dalam balang ja...ket ajak tukaq pot

kami ke port berikutnya...apa nama ntah tempat ni...titi keras kot...

bila tengok ja ayaq cam gini...terus kami cancel port ni!! Terpaksa la berubah ke port terakhir...Batu Hampaq

satu ja yang leceh nak ke tempat ni...memenatkan!! Haha tengok ket...gedek2 turun tangga...haha comey!! Otw nak ke port ni kami selisih ngan apek sorang ni baru balik mengail ngan bini dia...tengok hasil yang dia bleh tengas 2 ekoq dan ikan2 lalang...haha tengas ada, tengas ada!!

dengan semak samun...habis sangkut batang joran...tara nak sampe ke batu hampaq...nak becakap pon rasa maleh...xdan napas!! Tapi hati totap semangat...tengas ada,tengas ada!

akhirnya sampe jugak...kelihatan kelibat tengas yang bergumbira berenang2 di dalam air membuatkan hati kami suka...waa sukanyaaaa

lepas beberapa minit menanti, bayang2 pokok mula menutupi lubuk..akhirnya spesis yang dicari berjaya didaratkan....ket ngan tengas pertama setelah bapa puluh kali mai asyik kumpau ja!!

tengas kedua...saiz camni pon dah cukup seronok sebab sini bukan senang nak jupa tengas!! 

lepas 2 ekoq ket dapat...turn aku plak....hehe hilang segala penat!! 

tengas ke 4...lepas sekoq,sekoq kami dapat...baru la kami taw...bila lubuk gelap ditutupi bayang2 pokok...baru spesis ni galak makan!

4 ekoq tengas berjaya didaratkan dalam masa beberapa minit ja...

xdan sempat nak posing...ada lagi tengas yang menyambaq umpan...tengas ke lima

tengas ke enam...hahaha rezeki bulan Ramadhan...syukron2

dan yang terakhir....baby tengas....perghh walaupon kecik tapi pueh layan asakan ke kiri kanan spesis ni,nampak jelas dalam ayaq yang jernih...bila apa yang dicari dapat...memang silonok wa tataw cakap!!

7 ekoq tengas, ikan lalang, karin batu...hasil tok trip yang xseberapa tapi bez gila....

apa pon sebelum close story...ni nak tunjuk muka2 mamat kental yang menjayakan trip yang paling sempoi...haha

haha muka sayu nak tinggalkan saki baki tengas kat belakang tu...rasa cam nak sejat perabis ja!! Setinggi-tinggi peghargaan kpd ket yang mai jauh....atas jasa baik anda,aku hadiahkan semua ikan2 kat ang! 

sebelum ket betolak balik...sempat gak kami berbuka di tepi jalan...sweet giler kan...haha!!







No comments:

Post a Comment